torstai 12. helmikuuta 2015

Scotland

Täällä taas, piiitkän tauon jälkeen. Tauko johtuu enimmäkseen siitä, että Laurilla oli meidän läppäri Englannnissa ja toinen kone oli muilla matkoilla. Osittain se johtuu myös ihan vaan yleisestä kiireestä.
Halusin kuitenkin laittaa tänne parit kuvat meidän viimeiseltä reissulta vaihdon aikana. Vuokrattiin Mariannen ja Ossin kanssa heti uuden vuoden jälkeen auto ja ajaa päräytettiin Skotlantiin. Matkaa tuli yhteensä sellaiset 1000 mailia, eli 1600 kilometriä, ja tämä siis kolmessa päivässä :D Ajettiin ensin Leedsistä Lake Districtin kautta Fort Williamiin, missä yövyttiin hostellissa ihan Britannian korkeimman vuoren, Ben Neviksen lähellä. Hostelli oli täynnä vuorikiipeilijöitä haisevine vaatteineen, ja me vähän naureskeltiinkin kaupunkilaisuudellemme, kun kaasutettiin vaan autolla vuoriston ohi :D Seuraavana päivänä Ajettiin Loch Nessin kautta Isle of Skyelle, missä ihmeteltiin upeaa korallirantaa. Ja tietenkin vuoria; niitä oli Skotlannissa tosi paljon, ja näin lättänästä Suomesta tulevan silmiin ne oli ainakin aivan mahtavan näköisiä!
Skyeltä lähdettiin taas ajelemaan etelään, kunnes päästiin Glasgowiin, missä vietettiin sitten seuraava yö. Käytiin sitä ennen nopsaa paikallisessa pubissakin, mutta sänky veti aika nopee puoleensa, sillä seuraava päivä oli taas täynnä ajoa. Seuraavana oli vuorossa Edinburgh, missä pyörittiin vähän ympäri ja katseltiin, kunnes jatkettiin rannikon pienempiä teitä kohti Newcastleä. Matkan varrella oli mielettömän söpöjä pikkukaupunkeja; ne oli kyllä omasta mielestäni koko Britannian paras osuus, isoista kaupunkeista en niin paljoa välittänyt. Illalla saavuttiin Newcastleen, jossa pysähdyttiin vähän syömään ja pelaamaan biljardia. Sitten köröteltiinkin takaisin Leedsiin, missä oltiin joskus puolen yön aikaan.
Ei voi muuta sanoa kuin, että aivan mahtava reissu! Skotlantia voin lämpimästi suositella kaikille, vaikka liikenne olikin aika hullua mielettömine nopeusrajoituksineen ja nastattomine autoineen. Valtaisa hatunnosto menee Laurille, joka toimi kuskina koko matkan! Tuonne täytyy päästä joskus kesäaikaankin! :)

//Some pics from my trip to Scotland - the last trip during my exchange!. We rented a car with Lauri, Marianne and Ossi, and drove over 1000 miles:  Leeds- Lake District- Fort William- Loch Ness- Isle of Skye- Glasgow- Edinburgh- Newcastle- Leeds. I loved Scotland, especially the mountains and little villages!

Lake Districtin vuorilla vähän tuuli...

Fort Williamissa

Miks mun lähikaupan parkkikselta ei oo tommosia maisemia?!

Ihan kivat ajomaisemat...

MacRaen klaanin linna

Korallirannalla Isle of Skyellä

Koko ranta koostui tollaisesta kuolleesta korallista

Käytiin Taliskerin viskipanimon pihassakin, mutta se oli kiinni